Neden Ticaret Lisesi? (Mihnur Özdemir - Tic.10-B)


Meslek liselerinin genel amaçları, iş yerlerinin çeşitli alanlarda ihtiyaç duyduğu ara elemanları yetiştirmek, bunun yanında bir üst yükseköğretim kurumları için öğrencileri hazırlamaktır. Öğrenci yerleştirme sisteminde yapılan değişikliklerle meslek liselerinin, mesleki alanlarda öğrenci yetiştirdikleri vurgulanmış bu nedenle de üniversiteye yerleştirmede bazı kıstaslar konulmuştur. Öğrencilerimizin bu durumla ilgili bilgi edinmesi ve üniversiteye hazırlıkta kendine bu yönde bir yol çizmesi faydalarına olacaktır. ÖSS’de bir mesleğe yönelik program uygulayan ortaöğretim kurumu mezunlarının Y-ÖSS puanları, kendi alanlarını seçmeleri durumunda, ilgili ağırlıklı ortaöğretim başarı puanının (AOBP) 0,8 ile çarpılması ve ÖSS puanlarına eklenmesi suretiyle elde edilecek; ayrıca, yerleştirme sırasında Y-ÖSS puanlarına,ilgili aobp’nin 0,24 ile çarpılmasından elde edilecek ek puanlar katılacaktır. Meslek lisesi öğrencileri kendi alanlarının devamı niteliğindeki yükseköğretim lisans programlarını seçtikleri taktirde avantajlı olacaklar.


Bu avantajlar:


Ek Puan


Meslek lisesi mezunlarına sağlanan birinci olanak kendi alanlarına uygun bir yükseköğretim programına yerleştirilirken, ek puan almalarıdır. Y-ÖSS puanları, ilgili Ağırlıklı Ortaöğretim Başarı Puanının (AOBP) 0,8 ile çarpılması ve ÖSS puanlarına eklenmesi suretiyle elde edilecek; ayrıca yerleştirme sırasında Y-ÖSS puanlarına, ilgili AOBP’ nin 0,24 ile çarpılmasından elde edilecek olan ek puanlar katılacaktır. Örneğin; bir düz lise ile meslek lisesi okul birincileri, aynı ham puanı almış olsalar bu durumda düz lise mezunu birincisinin ham puanına 80 (100 x 0,8) puan eklenecek, ancak meslek lisesi birincisine 104 puan (100 x 1,04) eklenecektir. Buradan hareketle bir düz liselinin meslek liselerinin alanı içerisine giren bir bölümü kazanma şansı düşüktür.Meslek liselerinden mezun olan öğrenciler bu avantajların farkında olarak sınava hazırlanırlarsa kendi alanlarında bir programa yerleşmeleri kaçınılmaz olacaktır.


Süre


195 dakikalık sınavda, meslek lisesi mezunları için 180 yerine 120 sorunun yanıtlanmasının yeterli olabilmesi, süre açısından bir avantajdır. Düz lise mezunu bir öğrenci kendi alanı ile ilgili bir yere yerleşmek için sınavın ikinci bölümünden de soru yapmak (toplam 180 soru) zorundayken, meslek lisesi mezunu bir öğrenci sadece 120 sorudan sorumlu tutulmaktadır.


Sorumlu Oldukları Soruların Niteliği


Meslek liselilerin sorumlu olduğu, sınavın birinci bölümündeki ilk 4 testte sorulacak sorular tüm öğrencilerin ilköğretim ya da ortaöğretimde okuduğu ortak müfredatla ilgili olacaktır. Özellikle 9. sınıf müfredatı ağırlıklı olacak, düz liselilerin sorumlu olduğu ağır matematik, edebiyat ve diğer ders konularından meslek liseliler muaf olacaklardır.


Sınavsız Geçiş


METEB, bir veya daha fazla meslek yüksekokulu ile öğretim programları bütünlüğü ve devamlılığı içinde ilişkilendirilmiş mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarından oluşan eğitim bölgesidir. Her ilde bir mesleki ve teknik eğitim bölgesi bulunmaktadır.Mesleki ve teknik lise öğrencileri istedikleri takdirde liseden mezun oldukları bölümlerin devamı niteliğindeki 2 yıllık meslek yüksekokullarına sınavsız yerleştirileceklerdir.

Yorumlar